Wednesday, November 28, 2012

Shidi Shah

Cara Buka Akaun ASB


Aku baru saja bukak akaun Amanah Saham Bumiputera (ASB) lepas dapat gaji kedua kerja nih.. Dah kene start plan untuk masa hadapan. Dulu ingat nak ambil pelaburan simpanan ASB dengan bank. Yang kita pinjam duit dengan bank lepas tu guna semua duit tu untuk melabur dalam ASB. Lepas aku google pasal ni ak xprefer nak ambil simpanan pelaburan. Bulan2 sebenarnya sama sahaja dengan simpan sendiri cuma dia memaksa kita untuk menyimpan.

So cara2 nak bukak akaun ASB ni xsampai 15 minit pn.

1. Bawa fotostat IC depan dan belakang

2. Bawa IC.

3. Pergi kat kaunter cakap nak bukak akaun ASB. nanti dia bagi borang untuk isi.

tunggu dia proses pastu siap!!.

Shidi Shah

About Shidi Shah -

Author Description here.. Nulla sagittis convallis. Curabitur consequat. Quisque metus enim, venenatis fermentum, mollis in, porta et, nibh. Duis vulputate elit in elit. Mauris dictum libero id justo.

Subscribe to this Blog via Email :

34 comments

Write comments
kechik
AUTHOR
November 29, 2012 at 5:43 AM delete

bgus..ujung bln jgn g kua n pulak tau..

Reply
avatar
shidi shah
AUTHOR
November 29, 2012 at 10:52 PM delete

ni simpan untuk amek umo 40 nnti

Reply
avatar
Didie Amor
AUTHOR
January 2, 2014 at 6:00 PM delete

Mana2 bank pon boleh ke?

Reply
avatar
Didie Amor
AUTHOR
January 2, 2014 at 6:01 PM delete

Salam, boleh thu x bank mane? Ataw bank ape2 pon boleh ke?

Reply
avatar
shidi shah
AUTHOR
August 5, 2014 at 9:09 AM delete

wasalam, 3 bank je blh. rhb, maybank n cimb. seeloknya jangan amek rhb sbb interest tinggi. better amek cimb or maybank sbb interest rendah

Reply
avatar
Lade Dsan
AUTHOR
October 30, 2014 at 12:20 AM delete

Heloo..kalo kita masih belajar,boleh x buka akaun ni?

Reply
avatar
Shidi Shah
AUTHOR
January 23, 2015 at 11:24 PM delete

buleh tp keno guno guerento atau penjamin

Reply
avatar
Hafiz Apit
AUTHOR
January 28, 2015 at 1:17 AM delete

Ade org kata kt pejabat pos pun boleh.. Betoi ke?

Reply
avatar
Shidi Shah
AUTHOR
January 29, 2015 at 8:11 AM delete

Boleh.. Pejabat pos pn salah satu agen untuk ASB ni.Selain tu boleh g buat kat CIMB, Maybank dan RHB

Reply
avatar
Daiya
AUTHOR
March 3, 2015 at 8:23 PM delete

Salam... opening berapa rm ye? bulan2 pulak bayar berapa? wajib bayar ke tiap2 bulan? tq

Reply
avatar
Shidi Shah
AUTHOR
March 5, 2015 at 6:16 AM delete

wasalam.. nk bukak byar beberapa pluh ringgit je untuk beli unit asb. kalau xambil asb loan, ikut suka nak bayar berapa bulan2.. ada duit lebih masuk je dlm asb.

kalau ambil loan asb, tengok brapa loan yang ambil, dan kene bayar ikut jadual yang diberikan. contoh kalau loan 100k, sebulan dalam Rm600 je

Reply
avatar
Daiya
AUTHOR
April 24, 2015 at 9:13 PM delete

ok paham.. then, kalau kita tak ambil loan asb, berapa minima kita perlu bank in? wajib bank in tiap2 bulan atau ikut bila kita nak bank in.. tq

Reply
avatar
Nur Shahira
AUTHOR
June 22, 2015 at 12:50 PM delete

Salam maaf bertanya.. sye maseh lg blja.. kalo nk bke akaun asb.. after that.. sye smpn duit dlm akaun seratus sebln bleh jgk ke?

Reply
avatar
Nur Shahira
AUTHOR
June 22, 2015 at 12:58 PM delete

Salam. Maaf bertanya.. sye maseh lg blaja.. sye bminat nak bke akaun asb. Ayah sye ckp untung ade dividen masuk tiap2 thun masuk.. then. Bleh ke sye smpn tiap2 blan rm100 sje dlu sementra nk kje nty.. atau ade duit baru bleh jgk masukkan?

Reply
avatar
Nur Shahira
AUTHOR
June 22, 2015 at 1:00 PM delete

Maaf bertanya.. sye maseh lg blaja. Sye bminat nk bke akaun asb. Ayah sye sruh. Die ckp untg dpt dividen. Tp bleh ke nk smpn rm100 sje.. atau ade duit smpn jee brpe pn?

Reply
avatar
Nur Shahira
AUTHOR
June 22, 2015 at 1:12 PM delete

Kalo maseh lg blja.. nk smpan duit.. rm100 blh tk? Atau ade sje duit msukkn sje?

Reply
avatar
isyraq irfan
AUTHOR
July 15, 2015 at 3:23 PM delete

Nak simpan Rm50 setiap hari.
nak simpan Rm50 setiap bulan .
nak simpan Rm50 setiap tahun ke itu atas diri masing2.. ASB ni ibarat tabung korang ..so ikot korang la nak masok kan duit dalam tabung berapa ringgit yg korang suke..kalu ad duit lebih masokan dlm tabung..cuma ASB ni special sikit Klu menabung dalam ASB sbb ade Dividen setiap tahun shje.. tu jee..

Reply
avatar
Mus'ab Manan
AUTHOR
July 21, 2015 at 12:42 AM delete

apa bezanya kalau kita buka di pejabat pos atau bank

Reply
avatar
July 22, 2015 at 11:39 PM delete

nur shahira ......akaun asb biasa blh masuk ikut ada n blh ambk bila nak...tp klu asb loan lain pulk..

Reply
avatar
Shidi Shah
AUTHOR
July 23, 2015 at 8:55 AM delete

kalau nk betul2 menyimpan ambil lah asb loan sbb nk simpan sndri bulan2 agak susah nk bagi komitment

Reply
avatar
haziqira
AUTHOR
January 4, 2016 at 7:15 AM delete

masukkan je amount berapa..dy x kisah.... on the end of the year..dy akan kira dividen ..

Reply
avatar
haziqira
AUTHOR
January 4, 2016 at 7:16 AM delete

boleh je.... masukkan je brpa amount yang nak simpan...

Reply
avatar
haziqira
AUTHOR
January 4, 2016 at 7:16 AM delete

masukkan je amount berapa..dy x kisah.... on the end of the year..dy akan kira dividen ..

Reply
avatar
February 23, 2016 at 11:33 PM delete

Maaf..klau nak buka akaun asb tu prlu bwa pnjamin kh?or ic diaorang je?

Reply
avatar
Mohd Syahidie
AUTHOR
February 24, 2016 at 6:44 AM delete

pergi je CIMB or Maybank or or RHB or Pejabat Pos dan bawa IC. cakap kat pegawai nak bukak akaun ASB. Then isi form n masukkan sedikit deposit dalam akaun

Reply
avatar
Mr_Arefiq
AUTHOR
February 27, 2016 at 6:18 PM delete

nak buka buku asb minimum berapa ringgit?

Reply
avatar
nuur aireen
AUTHOR
May 16, 2016 at 2:11 PM delete

Aku pom xpaham knp org tnye soklan yg same bpuloh kali..aku nk tnye pom xjd, scroll ade da org tnye an..hehe tqvm

Reply
avatar
Jeky On
AUTHOR
July 24, 2016 at 8:25 AM delete

Kalo betul2x nak buat buku asb datang la dekat bank baru korang tahu.. Nak tanya soalan dengan pagawi sana banyak2x pun boleh.. Kalo cakap je nak buka tapi tak jadi2x buat pe.. Nanti sampai ke tua pun kita tak buat2x buku asb haha 😂.. Sorry guru2x je.

Reply
avatar
biskuthero
AUTHOR
August 21, 2016 at 4:17 PM delete

Apa beza buka buku asb di cimb dan pejabat pos?

Reply
avatar
Mohd Syahidie
AUTHOR
August 21, 2016 at 11:22 PM delete

sama je, pejabat pos, CIMB, Maybank, RHB adalah agen ASB yg boleh buka akaun ASB. Cuma klau g bank, dia akn promot tuk buat loan ASB terus

Reply
avatar
Unknown
AUTHOR
September 4, 2016 at 10:02 AM delete

Assalam..bila nk masuk kn duit tiap2 bulan tu cuma bank in je atau kne brurusan di kaunter??

Reply
avatar